Ny finns en ny sida på portalen med information om Holmön på engelska. Läs mer
Now there is a new page on the Portal with information about Holmön in English. Read more
Gårdagens glada nyhet om Umeå kommuns medfinansiering till köpet av Prästgården har gjort att många frågar hur man kan köpa aktier för att bidra till köpet.
Läs mer om Holmöns Bygdebolag och aktieköp.
Den planerade byanbönen i kyrkan på söndag är inställd på grund av gällande rekommendationer med anledning av de skärpta Corona restriktionerna.
Idag tisdag har Kommunstyrelsen beslutat att bevilja 600 000 kr för att Holmöns Bygdeboöag AB ska kunna köpa Prästgården.
Läs mer på FB
Läs nyhetsbrevet
För att slippa långa scrollningar, öka läsbarheten och sökning har en ändring på första sidan genomförts. Alla puffar för nyhetsnotiser har tagits bort.
Nu finns istället i högra kanten på alla sidor länkar till HUF:s sida och ”Holmön samåkning och annat” på Facebook. Vidare finns länkar till de senaste 10 nyhetsnotiserna. Där under finns möjlighet att läsa inlägg månadsvis (antal inom parantes) eller per kategori (antal inom parantes). Alla nyhetsnotiser förses med minst en kategori.
Förhoppningen är att ni alla läsare och följare ska tycka att detta är en förbättring.
Ledchefen Carl meddelar att fr o m 9-turen från Holmön i morgon kommer Helena att ta över trafiken. Capella kommer då, , efter att ha kört 8-turen från Norrfjärden, att avgå till Holmsund. Helena kommer att ta över trafiken fr o m 9-turen i morgon och under kajrenoveringen i Norrfjärden.
I dagläget är det oklart om Capella kommer tillbaka innan vintern. Det är främst beroende på när kajrenoveringen blir klar och hur vintern och isläget utvecklas.
Det har varit en ovanligt böt men också mild höst på Holmön i år, med ca 95 mm regn i september och ca 139 mm regn i oktober. Det är dubbelt respektive tre gånger så mycket nederbörd som normalt för dessa månader.
I morgon lördag 7 november är det HAEF:s städdag på affären med början kl 12. Efteråt bjuds på fika.
Det har pratats mycket under senaste vekorna, bl a på social medier, om att fler renar ska komma till Holmön. Senate nytt är:

I slutet av oktober aviserade den renägare, som redan har renar på Holmön, att han tänkte komma med ytterligare ca 1 000 renar i höst och att han hade bokat 10 extraturer med färjan. När han fick klart för sig att det inte skulle gå på grund av att inga tung fordon får trafikera kajen, så avbokade han dessa turer och kommer inte att ta några fler renar till Holmön denna höst.
En annan renägare meddelade då att han tänkte komma med ett färre antal renar (ca 150 st), uppdelat på fyra turer med bil och släp. Även dessa turer har avbokats då den renägaren insåg att han inte ville dela upp sin hjord på två olika geografiska ställen.
Det kommer således inga fler renar till Holmön i höst
Vid lunchtid kom besked om att färjetrafiken skulle återupptas igen med avgång kl 16.00 från Norrfjärden. Tre timmare senare kom besked att trafiken inte kommer att återupptas i em på grund av grov sjö och hårda vindar.