Kategoriarkiv: HUF

Information från HUF

Lanseringträff på Holmön

Som en del av Umeå kommuns arbete med landsbygdsutveckling pågår ett digitaliseringsprojekt under 2024 där Holmön är en pilot. I projektet testas en lokal digital plattform där både du som bor på Holmön och besökare kan handla och boka lokalt. Förhoppningen är att plattformen ska gynna öns företagare och göra det lättare för besökare att planera sina besök på ön.
Nu ska plattformen testas på riktigt! Därför bjuder vi in till en lanseringsträff på Prästgården den 13 juni där vi tillsammans med några av öns företagare berättar om plattformen och visar hur den fungerar.
Välkommen att spana in den nya plattformen, fika och ha en trevlig stund tillsammans. Passa också på att ställ frågor, stora som små, till kommunens landsbygdsstrateger.
När? Torsdag 13 juni kl. 18.30-20.00 För vem? Alla som bor och verkar på Holmön

Bergvärme i Prästgården

Äntligen händer det: nu borrar vi till bergvärme på vår prästgård! Det är en stor investering för vår bygdegård, som gör att vi kan hålla nere kostnaderna och hålla huset varmt året om!

Vi behöver ytterligare 50 000:- i eget kapital för att ro projektet i land. Var med och bidra till att möjliggöra denna investering för framtiden genom att köpa andelar i Holmöns bygdebolag!

Varje andel kostar 500 kr, och varje krona är till stor hjälp!

Läs mer

Läs mer på FB

INFORMATION FRÅN KOM-GRUPPEN – HELIKOPTER FREDAG FÖRMIDDAG

KOM-gruppen har nu bokat Cassel Aero som kommer upp till Holmön imorgon på förmiddagen. Första flygning från Holmön beräknas bli 11.30.

Som tidigare betalar vi Cassel per timme, vilket vi hoppas möjliggör att vi har råd att flyga alla som behöver åka. Som vi tidigare meddelat har vi begränsade medel och pengarna är avsedda för undantagsfall när det finns ett stort behov att folk ska ta sig till fastlandet/Holmön.

Vi uppmanar därför alla som måste åka att packa så lätt som möjligt för att lastning och lossning ska gå så fort som möjligt.

TIDER OCH FÖRTUR

Första flygning sker 11.30 från Holmön.

Observera att vi inte har någon möjlighet att ordna med någon lista för förtur eller liknande. Vanlig köbildning gäller. Var på plats i god tid om du har en tid att passa!

FORTSATT TRAFIK

Färjerederiet meddelar att ordinarie helikoptertrafik sätts in måndag om inte färjan kommer igång under helgen.

FRÅGOR?

Kontakta Jorik på 070-5560142.

Ny info från KOM-gruppen

Det blir ingen ordinarie helikoptertrafik imorgon. Färjerederiet har frågat JonAir, men de har sagt nej till att flyga med hänvisning till att inställelsetiden är fem arbetsdagar. Om färjan inte börjar gå i helgen blir det alltså ordinarie helikoptertrafik måndag morgon.

KOM-gruppen har kontakt med Cassel Aero om en kortare flygning imorgon. Det finns behov av att få ut varor till affären, och några har också kontaktat mig då man har brådskande behov av att ta sig till fastlandet.

Vi undrar, som tidigare, hur behovet ser ut imorgon fredag 26 april. Vi kommer endast ha möjlighet att flyga ett begränsat antal turer.

Hör av er till Jorik på 070-5560142 (via SMS så ringer jag upp) om du har brådskande behov av transport.

MER INFORMATION FRÅN KOM-GRUPPEN

Tack alla som hörde av sig angående transportbehov! Det underlättade vår planering oerhört mycket. Tack också för alla vänliga tillrop om vårt arbete!

Färjerederiet vill att ”ordinarie” helikoptertrafik sätts igång på fredag, men inget är spikat än då man hoppas att färjan ska gå innan dess. Vi uppdaterar om läget så snart vi vet mer.

Vi vill också uppmana alla att hålla koll på väderleksrapporterna kommande dagar/veckor. Det finns fortsatt mycket is norr om Holmön så även om färjan börjar gå igen finns risken att det blir stopp när det blåser nordligt. Det finns fortfarande kvar pengar från kommunen, men vi har inte möjlighet att flyga lika många en gång till denna vårvinter.

Vi jobbar så klart för att vi inte ska hamna i såna här situationer kommande vintrar. Vi har exempelvis lyft fram våra synpunkter på hur helikopterreglerna kan förbättras. I maj kommer vi också att träffa representanter från kommunen, regionen och Länsstyrelsen för att diskutera lite mer långsiktig finansiering av skoterled samt extra helikoptertrafik.